Puisi Jalinan Tak Bertali

PUISI JALINAN TAK BERTALI
Karya: Aisha Ardini



Jalinan ini,
Seluas lautan memberi erti,
Mengait kisah tiada lagi bertali

Tiada apa yang aku hauskan,
Selain persahabatan bersulamkan keikhlasan,
Diselimuti kasih bertiangkan kejujuran

Namun jalinan ini,
Kau baluti dengan kabus sepi,
Kau zahirkan apa indahnya pelangi,
Namun dasar hatimu sedalamnya kau tutupi,
Sehinggakan aku tidak mampu mengenali,
Sehinggakan aku tidak mampu menyelami,
Tiada tahu tiada dapat menjejaki,
Perihal sebenar empunya diri

Sepanjang jalinan ini,
Ku zahirkan kasih tiada bertepi,
Ku taburkan sayang sepenuh hati,
Kerana aku cuba bertiangkan Ilahi,
Walau adakalanya api menduga diri,
Aku relakan semuanya seikhlas hati,
Agar dirimu lebih baik pada hari ini

Namun,
Apa harusnya kau sorok semua?
Apa mestinya aku dibutakan sedemikian rupa?
Terkelabu dek indahnya jalinan yang menggetarkan rasa,
Bukan niatku ingin mempertikaikan segala,
Sekadar meratapi hilangnya si puteri sekelip mata,
Yang pernah menawan hati pada satu ketika

Usah kau gusar,
Akan ku gulung kisah ini,
Menjadi sebahagian yang beransur pergi,
Segala apa yang telah aku coretkan,
Andai terluka ku mohon sejuta kemaafan,
Segalanya akan ku tinggalkan bersendirian,
Sebagaimana apa yang telah dikau pintakan

15 Julai 2011
3.20am


.